Yleiset sopimusehdot

1. Sopimusehtojen voimassaolo ja soveltaminen

Näitä sopimusehtoja sovelletaan Hablando Oy:n (”Palveluntarjoaja”) asiakkailleen (”Asiakas”) toimittamiin tuotteisiin ja palveluihin (”Palvelut”). Ehdot astuvat voimaan 1.1.2023 ja ovat voimassa toistaiseksi. Oikeus sopimusehtojen muutoksiin varataan. Palveluntarjoaja tiedottaa sopimusehtojen muutoksista kotisivuillaan (hablando.fi). Sopimus on Palveluntarjoajan ja Asiakkaan välinen. Asiakkaan tulee pitää kaikki sopimukseen, palveluun ja hinnoitteluun liittyvä luottamuksellisena. Asiakas vastaa myös siitä, että Asiakkaan palveluksessa olevat tahot, kuten alihankkijat ja työntekijät, noudattavat Palveluntarjoajan sopimusehtoja.

Palvelut on kuvattu tarkemmin tuote- ja palvelukuvauksissa. Hablandon tarjoamiin Palveluihin voidaan näiden ehtojen lisäksi soveltaa palvelukohtaisia erityisehtoja, jotka on mainittu tilausvahvistuksessa, siihen liitetyssä tuote- tai palvelukuvauksessa tai sivustoja ja verkkokauppoja koskevassa erillisessä sopimuksessa. Jos Palveluun liittyen tai sen kautta hyödynnetään kolmannen osapuolen tuotteita tai palveluita, niihin voidaan lisäksi soveltaa kolmannen osapuolen sopimusehtoja. Jos edellä mainittujen ehtojen välillä havaitaan ristiriita, sovelletaan ensisijaisesti tilausvahvistusta, toissijaisesti sopimusta, kolmanneksi palvelukohtaisia tuote- tai palvelukuvauksia ja neljänneksi näitä yleisiä ehtoja sekä mahdollisia kolmannen osapuolen sopimusehtoja. Asiakas vakuuttaa perehtyneensä näihin yleisiin sopimusehtoihin ja hyväksyvänsä ne ja sitoutuu noudattamaan niitä.

2. Sopimuksen syntyminen ja sopimuskauden pituus

Sopimus syntyy Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välille sen laajuisena ja sisältöisenä, kuin Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välillä on suullisesti tai kirjallisesti sovittu. Sopimus syntyy, kun asiakas tilaa palvelun. Vahvistus tehdään pääsääntöisesti sähköpostitse. Palvelun tilaus voidaan peruuttaa tai siihen voidaan tehdä muutoksia 30 päivän kuluessa tilauksen tilauspäivästä, jona aikana peruutetusta tilauksesta ei aiheudu Asiakkaalle kustannuksia. Myöhemmin peruutetut tilaukset eivät vapauta Asiakasta maksuvelvoitteesta.

Mikäli sopimuksen voimassaoloaikaa ei ole erikseen määritelty tilausvahvistuksessa tai tuote- tai palvelukuvauksessa, sopimus on voimassa tilauspäivästä 12 kuukautta kerrallaan.

3. Palvelun sisältö ja muutokset

Palveluntarjoaja varaa oikeuden muuttaa palvelun sisältöä. Muutoksista pyritään tiedottamaan etukäteen, mutta Palveluntarjoaja varaa myös oikeuden tehdä muutoksia, jotka liittyvät esimerkiksi tietoturvaan, tiedottamatta niistä etukäteen. Asiakkaan pyynnöstä tehdyt muutokset veloitetaan hinnaston mukaisesti. Palveluntarjoaja voi estää kaiken käytön, joka on vastoin sopimusehtoja.

Mikäli Asiakkaan sivusto on liikennemäärältään ja/tai kuormitukseltaan normaalista suuresti poikkeava, pidättää Palveluntarjoaja oikeuden rajoittaa liikennettä ja/tai kuormitusta tai tarkistaa perittävää hintaa käyttöä vastaavaksi Asiakkaan kanssa sovitulla tavalla. Kuormitus koskee myös liiallista prosessorin käyttöä. Palveluntarjoaja varaa oikeuden priorisoida liikennettä ja palvelinresurssien käyttöä sekä tarvittaessa irtisanoa sopimus tällaisissa tapauksissa.

4. Palvelujen toimittaminen

4.1. Toimitusajankohta

Palveluntarjoaja toimittaa Palvelun sovitun sisältöisenä, sovittuna aikana tai, jos toimitusajasta ei ole tehty nimenomaista sopimusta, kohtuullisessa ajassa sopimuksen syntymisestä. Asiakkaan on tarkistettava Palvelu välittömästi toimituksen jälkeen. Toimitus katsotaan hyväksytyksi, ellei Asiakas ole kirjallisesti reklamoinut Palveluntarjoajalle havaituista virheistä 14 päivän kuluessa toimituksesta.

4.2. Asiakkaan myötävaikutusvelvollisuus

Asiakkaan tulee myötävaikuttaa parhaan kykynsä mukaan Palvelun toimittamiseen. Asiakkaan on hyvissä ajoin annettava Palveluntarjoajalle riittävät ja oikeat tekniset ym. tiedot Palvelun suorittamista varten ja ilmoitettava hyvissä ajoin muutoksista antamissaan tiedoissa sekä muista Palvelun suorittamista varten tarpeellisista seikoista. Asiakas vastaa Palvelutarjoajalle antamistaan tiedoista sekä niiden mukaan suoritettujen toimenpiteiden soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa.

5. Palvelujen tuottaminen ja käyttö

5.1. Palvelun tuottaminen ja muutokset

Palveluntarjoajalla on oikeus tuottaa Palvelut parhaaksi katsomallaan tavalla ja käyttää niiden tuottamisessa alihankkijoita ja yhteistyökumppaneita sekä tehdä Palveluiden tekniikkaan, sisältöön ja käyttöön vaikuttavia muutoksia. Palveluntarjoajalla on lisäksi oikeus lopettaa Palvelun tarjoaminen. Palveluntarjoaja ei vastaa muutoksen tai Palvelun lopettamisen Asiakkaalle aiheuttamista kustannuksista. Palveluntarjoaja pyrkii ilmoittamaan Palvelun tarjoamisen lopettamisesta sekä Asiakkaaseen vaikuttavista Palvelun muutoksista kohtuullisessa ajassa etukäteen. Palveluntarjoaja pyrkii varmistamaan käytettävissään olevien tietojen ja aineistojen perusteella Palvelun sisältämien yhteystietojen ja muiden tietojen oikeellisuuden ja ajankohtaisuuden, mutta ei kuitenkaan takaa niiden oikeellisuutta eikä ajantasaisuutta. Palvelu toimitetaan ”sellaisena kuin se on”, eikä Palveluntarjoaja takaa Palvelun soveltuvuutta mihinkään tiettyyn tarkoitukseen tai tietyn tehtävän suorittamiseen. Palveluntarjoaja ei takaa, että Palvelut ovat käytettävissä keskeytyksettä, mutta pyrkii mahdollisuuksiensa mukaan lieventämään mahdollisten tietoliikenne- tai teknisten häiriöiden aiheuttamia seurauksia. Palveluntarjoaja ei vastaa siitä riippumattomista tietoliikenne- tai teknisistä häiriöistä tai muista katkoksista eikä näiden seurauksista.

5.2. Käyttöoikeus ja sen rajoitukset

Palveluntarjoaja myöntää Asiakkaalle Sopimuksen voimassaoloajaksi näiden yleisten ehtojen mukaisen käyttöoikeuden Palveluun sekä sen kautta tai siihen liittyen Palveluntarjoajan Asiakkaalle toimittamiin tietoihin, tietokantoihin, materiaaliin ja muuhun aineistoon. Käyttöoikeus ei sisällä omistus- tai immateriaalioikeuksien luovutusta. Käyttöoikeuden perusteella Asiakas saa käyttää aineistoa ainoastaan Palveluntarjoaja ohjeiden mukaan ja vain välittömästi Palvelun käyttöön liittyen. Käyttöoikeuden päättyessä Asiakkaan on joko palautettava tai Palveluntarjoajan pyynnöstä tuhottava hallussaan olevat Palveluntarjoajan tietovälineet ja Palveluun liittyvä aineisto.

5.3. Asiakkaan Palveluun liittyvät velvollisuudet

Asiakkaan tulee ilmoittaa Palveluntarjoajalle oikeat asiakastiedot. Palvelu voidaan sulkea tai tilaus peruuttaa, mikäli asiakastiedot eivät ole oikein.

Tunnistautuminen Palveluihin voi tapahtua Asiakkaan saamilla käyttäjätunnuksilla, IP-osoitteella tai niiden yhdistelmällä. Asiakas sitoutuu säilyttämään huolellisesti saamansa käyttäjätunnuksen ja salasanan. Asiakas vastaa antamansa, tunnistamisessa käytettävän IP-osoitteen oikeellisuudesta ja toimivuudesta. Lisäksi Asiakas vastaa kaikesta Palvelun käytöstä, joka tapahtuu Asiakkaalle annetun käyttäjätunnuksen tai Asiakkaan antaman IP-osoitteen kautta. Palvelun väärinkäytön estämiseksi Asiakas sitoutuu ilmoittamaan Palveluntarjoajalle välittömästi, mikäli Asiakkaalla on syytä epäillä käyttäjätunnuksen tai salasanan joutuneen kolmannen osapuolen haltuun. Lisäksi Asiakas sitoutuu noudattamaan eritystä huolellisuutta käyttäjätunnuksensa ja salasanansa suojaamisessa Euroopan talousalueen ulkopuolella. Asiakkaalla ei ole oikeutta luovuttaa sen käyttöön mahdollisesti annettua Palveluiden palvelinlevytilaa eikä Palvelun käyttäjätunnuksia tai salasanaa kolmannelle osapuolelle ilman Palveluntarjoajan kirjallista lupaa. Asiakas sitoutuu toiminnassaan ennen tietojen käyttämistä selvittämään henkilötietojen käsittelemistä ja julkaisemista, suoramarkkinointia ja sähköistä suoramarkkinointia koskevan voimassa olevan lainsäädännön ja noudattamaan sitä sekä Palveluntarjoajan mahdollisesti erikseen antamia ohjeita. Asiakas vastaa kaikista viranomaisten ja muiden kolmansien tahojen esittämistä vaatimuksista, jotka johtuvat näiden yleisten ehtojen vastaisesta Palvelun, aineiston ja tietojen käytöstä.

Asiakas on vastuussa levytilalla säilytettävästä materiaalista. Levytilalla säilytettävä materiaali ei saa olla Suomen lain tai hyvien tapojen vastaista. Palvelimien käyttö laittomaan toimintaan on ehdottomasti kielletty. Asiakas on myös vastuussa palvelimen tai verkon vahingoittamisen estämisestä. Palveluntarjoaja pidättää oikeuden poistaa Asiakkaan levytilalla sijaitsevaa materiaalia, mikäli katsoo sen rikkovan sopimusehtoja. Asiakas ei saa markkinoida palveluaan lain tai hyvien tapojen vastaisesti, johon luetaan esimerkiksi suoramarkkinointi sähköpostitse ilman markkinoinnin vastaanottajan suostumusta, mainostaminen uutisryhmissä, keskustelufoorumeissa tai muissa paikoissa, joissa se on kielletty.

Palvelintila on Asiakaskohtainen, eikä sitä voi jakaa eri entiteettien kesken. Levytilan sekä palvelun mukana saatavien sähköpostiosoitteiden jälleenmyynti tai luovuttaminen (kolmansille osapuolille) on kielletty ilman erillistä sopimusta Palveluntarjoajan kanssa.

Asiakkaalla on oikeus pitää kolmansien osapuolien mainoksia kotisivuillansa. Asiakkaalla on mahdollisuus tehdä omia ajan tasalla olevia varmuuskopioita.

Palvelimen sisäiset murtautumisyritykset ja mahdollisten turvallisuusrajoitusten kiertäminen on kielletty ja johtaa välittömästi sopimuksen irtisanomiseen sekä mahdollisiin vahingonkorvauksiin.

Asiakas on velvollinen itse huolehtimaan, että käytössä oleva ohjelmisto on ajan tasalla (esimerkiksi virustorjunta). Palveluntarjoaja ei vastaa mistään Asiakkaan käyttämästä palvelun ulkopuolisesta ohjelmasta. Asiakas on velvollinen vastaamaan täysimääräisesti kaikista vahingoista, joita hänen käyttäjätunnuksellaan on aiheutettu Palveluntarjoajalle tai kolmansille osapuolille.

Asiakas on vastuussa siitä, että käyttäjätunnus ja salasana eivät päädy kolmansille osapuolille. Asiakas vastaa itse kaikesta kyseisellä käyttäjätunnuksella tehdyistä asioista ja väärinkäytöksistä. Asiakas on myös velvollinen vastaamaan käyttäjätunnuksensa aiheuttamista korjaus- ja mahdollisista tutkintakuluista.

Asiakas on kokonaisvastuussa omista domaineistaan sekä verkkokaupan maksupalvelusta.

Tiedotteet ja uudet sopimusehdot julkaistaan Palveluntarjoajan verkkosivulla (hablando.fi). Asiakas on velvoitettu lukemaan ja hyväksymään uudet sopimusehdot. Mikäli sopimusehtoja on rikottu Asiakkaalta voidaan välittömästi poistaa oikeudet palvelimille.

5.4. Asiakkaan laitteet ja ohjelmistot

Asiakas vastaa hallussaan olevien Palvelujen käyttämiseen tarvittavien laitteiden, teleyhteyksien ja Palveluun kuulumattomien ohjelmistojen hankkimisesta ja toimintakunnosta sekä niiden käyttöön liittyvistä kustannuksista, sekä vastaa siitä, että nämä laitteet ja ohjelmistot eivät haittaa tai häiritse Palvelujen toimintaa tai televerkon liikennettä ja ovat yhteensopivia Palvelujen ja sen osana mahdollisesti toimitetun ohjelmiston kanssa.

6. Palveluntarjoajan vastuut ja velvollisuudet

Palveluntarjoajan vahingonkorvausvelvollisuus on yhteensä enintään kyseisen palvelun kahden kuukauden palvelumaksuja vastaava rahamäärä kaikissa tilanteissa. Palveluntarjoaja ei vastaa välillisistä tai epäsuorista vahingoista. Tällaisia vahinkoja ovat esimerkiksi saamatta jäänyt voitto, tuotannon tai liikevaihdon vähentyminen tai keskeytyminen, kolmannelle osapuolelle olevien velvoitteiden täyttämättä jääminen tai muu ennalta arvaamaton vahinko. Palveluntarjoaja varaa oikeuden keskeyttää palvelun tuottamisen tilapäisesti, mikäli se on tarpeellista korjaus-, huolto- tai muiden töiden vuoksi. Palveluntarjoaja pyrkii minimoimaan katkoksen keston ja tiedottamaan siitä Asiakkaalle mahdollisuuksien mukaan etukäteen.

Palveluntarjoaja ei ole vastuussa Asiakkaan tietojen tai tiedostojen tuhoutumisesta, katoamisesta tai muuttumisesta ja tästä aiheutuneista vahingoista ja kuluista, kuten tiedostojen uudelleen luomisen aiheuttamista kustannuksista.

Palveluntarjoaja ei ole vastuussa sivustojen domaineista eikä verkkokauppojen maksupalveluista.

Palvelussa katsotaan esiintyvän virhe, jos se poikkeaa palvelukuvauksesta ja haittaa palvelun käyttöä olennaisesti. Palveluntarjoaja ei kuitenkaan vastaa epäsuorista virheistä, kolmannen osapuolen ohjelmistoista tai niiden virheistä. Asiakkaan tulee ilmoittaa palvelussa mahdollisesti esiintyvistä virheistä. Virheet pyritään korjaamaan Palveluntarjoajan toimesta mahdollisimman pian. Palveluntarjoaja varaa kuitenkin oikeuden olla korjaamatta virhettä, mikäli se aiheutuu Asiakkaan omasta toiminnasta. Palvelu voidaan keskeyttää korjauksen ajaksi. Reklamaatiot virheisiin liittyen tulee lähettää seitsemän päivän sisällä.

Palveluntarjoaja ei ole vastuussa mistään virheestä tai toimintakatkoksesta, joka johtuu ylivoimaisesta esteestä (Force Majeure) tai kolmansien osapuolien toiminnasta, kuten esimerkiksi kolmansien osapuolten verkoissa tai ohjelmistoissa esiintyvistä ongelmista tai muista virheistä.

Palveluntarjoajalla on oikeus tilapäisesti keskeyttää Palveluiden tuottaminen, jos se on tarpeen esimerkiksi päivitys-, huolto- tai korjaustoimenpiteiden takia tai tietoliikenteen tai tietojärjestelmien häiriöiden vuoksi. Palveluntarjoaja pyrkii huolehtimaan siitä, että keskeytys jää lyhytaikaiseksi ja että siitä aiheutuu Asiakkaalle mahdollisimman vähän haittaa. Palveluntarjoaja ilmoittaa keskeytyksestä Asiakkaalle mahdollisuuksien mukaan etukäteen.

Palveluntarjoaja varaa oikeuden muuttaa hinnoitteluaan ilmoittaen siitä etukäteen (verkkosivuilla ja sähköpostitse tai edellisessä laskussa). Uusia hintoja käytetään Asiakkaan seuraavan laskutusjakson laskutuksessa. Asiakkaalla on oikeus irtisanoa palvelu ennen uutta laskutuskautta.

Palveluntarjoaja ei vastaa Asiakkaan palvelussa olevasta tietosisällöstä tai tietosisällön toimivuudesta. Palveluntarjoajalla ei myöskään ole velvollisuutta korjata virhettä, joka on aiheutunut Asiakkaan omasta toiminnasta, esimerkiksi väärinkäytöksistä tai palvelun virheellisestä tai sopimuksenvastaisesta käytöstä tai Asiakkaan tekemästä tai kolmannella osapuolella teettämästä muutoksesta tai korjauksesta. Palveluntarjoaja ei vastaa tietoverkosta tai muualta tulevasta Asiakkaan käyttämään palveluun kohdistuvasta häirinnästä, luvattomasta käytöstä tai näihin rinnastettavasta toiminnasta. Palveluntarjoaja ei vastaa virusten aiheuttamista häiriöistä, vahingoista tai virheistä.

7. Domainin eli verkkotunnuksen rekisteröinti ja uusiminen

Palveluntarjoaja rekisteröi ja myöhemmin uusii uuden verkko- eli domain-tunnuksen Asiakkaan pyynnöstä ja tämän toimittamien tietojen mukaisesti. Domain-tunnus rekisteröidään kolmannen osapuolen ylläpitämän rekisteröintipalvelun kautta, jolloin Asiakas domainin tilatessaan hyväksyy verkkotunnusrekisterien käyttöehdot ja vastaa omasta käyttöoikeudestaan verkkotunnukseen. Verkkotunnuksiin liittyviä maksuja ei ole mahdollista palauttaa Asiakkaalle. Uuden domainin rekisteröinti edellyttää, että se on vapaana varattavaksi.

Asiakas vastaa itse ennen sopimusta omistamistaan domaintunnuksista.

Mikäli laskutuksessa on esiintynyt Palveluntarjoajasta johtunut virhe, kuten esimerkiksi järjestelmävirhe tai jokin inhimillinen virhe, ja kyseinen domaintunnus on suljettu tai jopa vapautunut ja ulkopuolinen taho on sen rekisteröinyt, on Palveluntarjoaja velvoitettu korvaamaan ainoastaan uuden vastaavan hintaisen verkkotunnuksen.

Jos Palveluntarjoajan ja Asiakkaan välinen sopimus päättyy, on Asiakas vastuussa verkkotunnuksen rekisteröimisestä, siirrosta ja uusimisesta.

8. Vastuu Asiakkaan toimittamasta materiaalista

Asiakas vakuuttaa, että sillä on tarvittavat oikeudet ja suostumukset mahdollisesti toimittamansa asiakasrekisterin, muun aineiston ja/tai henkilötietojen käyttöön ja niiden luovuttamiseen Palveluntarjoajalle Palvelujen tuottamista (mukaan lukien Asiakkaan materiaalin julkaiseminen) varten. Asiakas vastaa myös siitä, että materiaali, mukaan lukien viestien lähettäminen, on lainmukaista ja ettei se ole harhaanjohtavaa tai loukkaa hyvää tapaa tai kolmansien osapuolien tekijän-, immateriaali- tai muuta oikeutta. Asiakas vastaa siitä, että sen Palvelua varten toimittamat tai Asiakkaan palvelun avulla tai sen kautta toimitetut tai julkaistavat tiedot tai muu materiaali (Asiakkaan viestit, muu aineisto, asiakasrekisterit ja henkilötiedot sekä esimerkiksi linkit mukaan lukien) sekä Palveluntarjoajan Asiakkaalle luovuttamien Palvelun tulosten ja toimintojen käyttö ja hyödyntäminen

– on oikeata ja ajantasaista,

– ei ole ristiriidassa lain, viranomaisten määräysten, hyvien tapojen, mainonnan eettisten sääntöjen tai vakiintuneen kauppatavan kanssa,

– ei loukkaa kolmansien osapuolien tekijänoikeutta, muita immateriaalioikeuksia tai muita oikeuksia,

– ei sisällä tietokoneviruksia tai muita haittaohjelmia tai -koodeja, jotka voivat aiheuttaa vahinkoa Palveluntarjoajalle tai kolmansille osapuolille.

Mikäli viranomainen tai kolmas osapuoli osoittaa tai mikäli Palveluntarjoajalla on perusteltu syy olettaa, että Palvelun kautta on toimitettu Asiakkaan materiaalia tämän kohdan vastaisesti, Palveluntarjoajalla on Asiakasta kuulematta oikeus poistaa tällainen loukkaava aineisto tai estää sen käyttö ilman Asiakkaan suostumusta, mutta ei velvollisuutta tähän. Asiakas vastaa omalla kustannuksellaan Palveluntarjoajaa vastaan esitettyihin vaatimuksiin, joita esitetään sillä perusteella, ettei Asiakkaan toimittama materiaali ole tämän kohdan mukaista. Edellä mainitusta riippumatta Palveluntarjoajalla on aina niin halutessaan oikeus vastata tällaisiin vaatimuksiin ja hoitaa puolustus itse Asiakkaan kustannuksella. Asiakkaalla on Sopimuksen voimassaolon aikana oikeus tehdä muutoksia toimittamaansa materiaaliin. Palveluntarjoajalla on oikeus rajoittaa muutoskertoja kohtuulliseksi katsomaansa määrään. Tiedot päivittyvät Palveluun käytännön toimenpiteiden edellyttämän päivitysajan jälkeen.

9. Asiakkaan materiaalin julkaiseminen

Palveluntarjoaja julkaisee Asiakkaan materiaalin sopimuksen voimassaolon ajan sovitussa laajuudessa. Lisäksi Palveluntarjoaja ja Asiakas voivat sopia, että Asiakkaan materiaalia julkaistaan Palveluntarjoajan yhteistyökumppanin tai sen valitsemassa palvelussa ja/tai verkkosivulla. Asiakkaalla säilyy immateriaali- ja omistusoikeudet kaikkiin sen itse toimittamiin tai tuottamiin materiaaleihin ja sisältöihin. Asiakas luovuttaa sopimuksen toteutusta varten Palveluntarjoajalle oikeuden korvauksetta käyttää ja muunnella Asiakkaan luovuttamaa kirjallista tai kuvallista materiaalia sopimuksen mukaisissa ja muissa Palveluntarjoajan valitsemissa medioissa. Mikäli Palveluntarjoaja katsoo, että on Asiakkaan edun mukaista, eikä Asiakas ole sitä erikseen kieltänyt, Palveluntarjoajalla on oikeus korvauksetta käyttää ja muunnella Asiakkaan luovuttamaa edellä yksilöityä materiaalia asiakkaan näkyvyyden parantamiseksi eri medioissa myös sopimuksen päättymisen jälkeen. Palveluntarjoaja ei ole velvollinen palauttamaan Asiakkaalle tältä saamaansa kirjallista tai kuvallista materiaalia. Palveluntarjoaja ei takaa Asiakkaan materiaalin häiriötöntä tai virheetöntä esittämistä Palvelussa. Asiakas hyväksyy sen, että kun Asiakaan materiaali julkaistaan internetissä, sen poistaminen, julkaisemisen keskeyttäminen tai sen lopettaminen ei Palveluntarjoajasta riippumattomista syistä välttämättä täydellisesti onnistu.

10. Maksut ja laskutus

Palveluntarjoaja laskuttaa Asiakkaalta Palvelusta kulloinkin voimassa olevan sopimuksen mukaisen hinnan sekä muut palkkiot ja kulut Palveluntarjoajan määrittelemien laskutuskausien mukaisesti. Maksut tulee maksaa viimeistään laskuun merkittynä eräpäivänä. Palveluntarjoajalla on oikeus periä viivästyneistä maksuista perimiskulujen ja käsittelymaksujen lisäksi kulloinkin voimassa olevan korkolain mukaista viivästyskorkoa laskun eräpäivästä lukien. Mahdolliset muistutukset laskusta on tehtävä kirjallisesti viimeistään eräpäivänä. Laskutettuja summia ei palauteta, mikäli sopimus irtisanotaan.

11. Hintojen muutokset

Palveluntarjoaja pidättää oikeuden muuttaa Palvelun maksuja ja hinnoitteluperusteita. Maksujen ja hinnoitteluperusteiden muutoksista ilmoitetaan Asiakkaalle ennen muutoksen voimaantuloa. Mikäli Asiakas ei hyväksy hinnan korotusta, sillä on oikeus irtisanoa sopimus päättymään määräaikaisen sopimuskauden loppuun tai toistaiseksi voimassa olevien sopimusten osalta kuukauden irtisanomisajalla muutoksen voimaantulosta. Tällöin vanhaa hintaa sovelletaan sopimuksen päättymiseen asti. Lainsäädännöstä ja viranomaisten yms. määräyksistä aiheutuvat hinnankorotukset astuvat voimaan kuitenkin välittömästi korotusten voimaantulosta alkaen.

12. Sopimuksen siirtäminen

Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää sopimusta kolmannelle osapuolelle ilman Palveluntarjoajan kirjallista lupaa. Palveluntarjoajalla on oikeus siirtää sopimus ja palvelut kolmannelle osapuolelle. Palveluntarjoaja varaa myös oikeuden muuttaa sopimuksen tai palvelukuvauksen sisältöä.

13. Sopimuksen purku ja palvelun sulkeminen

Kummallakin osapuolella on oikeus purkaa Sopimus, mikäli sen täyttyminen ylivoimaisen esteen jatkumisen vuoksi viivästyy enemmän kuin kolme kuukautta sovitusta ajankohdasta.

Asiakas voi kirjallisesti irtisanoa Palvelun/sopimuksen päättymään kulumassa olevan määräajan loppuun viimeistään kuukautta ennen uuden sopimuskauden alkua. Asiakas voi irtisanoa palvelun ainoastaan sähköpostitse Palveluntarjoajan tai sen pääyhteyshenkilön sähköpostiosoitetta käyttäen. Asiakkaalle lähetetään irtisanomisesta vahvistus sähköpostitse. Asiakkaan on tehtävä irtisanominen vähintään 30 päivää ennen sopimuskauden loppua. Asiakkaalla ei tällöin saa olla erääntyneitä maksuja. Mikäli Asiakkaan irtisanominen tulee myöhässä, on Asiakas velvollinen maksamaan seuraavan laskutuskauden täysimääräisesti, vaikka palvelu on mahdollista lopettaa jo tätä ennen.

Asiakkaalla on oikeus vaatia sopimuksen purkua irtisanomisaikaa huomioimatta, jos sovittuja palveluja ei voida tarjota Palveluntarjoajan osalta. Tämä ei koske kuitenkaan satunnaisia katkoksia, jotka johtuvat Palveluntarjoajan internetyhteyden tarjoajasta, huoltotoimenpiteistä, teknisestä tai laiteviasta tai Force Majeure -tapauksista.

Palveluntarjoajalla on oikeus irtisanoa Asiakkaan palvelu välittömästi ilman irtisanomisaikaa, mikäli Asiakas rikkoo sopimusehtoja tai palvelua ei voida jatkaa jonkin ulkopuolisen tekijän vuoksi, jolloin Palveluntarjoaja ei ole velvoitettu korvaamaan Asiakkaalle mitään. Jos Palveluntarjoaja irtisanoo sopimuksen ilman, että Asiakas on rikkonut sopimusehtoja, korvataan Asiakkaalle tällöin käyttämättä jääneen ajan jo maksetut palvelumaksut. Palveluntarjoajalla on Asiakkaan rikkeestä aiheutuvan Sopimuksen purkautumisen yhteydessä oikeus saada täysi korvaus kaikista Sopimuksen perusteella suoritetuista Palveluista sekä kohtuullinen vahingonkorvaus muista Sopimuksen johdosta aiheutuneista kustannuksista ja vahingoista.

Palveluntarjoajalla on oikeus sopimusehtojen muutoksiin. Asiakkaalla on oikeus irtisanoa palvelu tilanteessa, jossa sopimusehtojen muutos olennaisesti lisää Asiakkaan velvollisuuksia tai vähentää Asiakkaan oikeuksia ja jos muutos ei johdu lain muutoksesta tai viranomaisen määräyksestä. Asiakkaalla on muutosten ilmoitettuun voimaantulopäivään mennessä oikeus kirjallisesti irtisanoa palvelu, ja irtisanominen tulee voimaan siinä tapauksessa, että Palveluntarjoaja Asiakkaan irtisanomisilmoituksen saatuaan vahvistaa sopimusmuutosten tulevan voimaan. Palveluntarjoaja korvaa tällöin Asiakkaan etukäteen maksaman käyttämättä jääneen palvelumaksun. Mikäli muutos johtuu lain muutoksesta tai viranomaisen määräyksestä, voi muutos tulla voimaan ennen kyseisen määräajan päättymistä. Tällöin Asiakkaalle ei muodostu oikeutta irtisanoa palvelu muutoin kuin näissä yleisissä sopimusehdoissa on kuvattu.

Palveluntarjoajalla on oikeus sulkea tai irtisanoa palvelut myös, jos Asiakas ei ole maksanut laskuaan eräpäivään mennessä tai Asiakas on todettu maksukyvyttömäksi, rikkoo lakia, asiakastiedot eivät ole oikeat tai Asiakas ei ole tavoitettavissa antamistaan yhteystiedoista.

14. Käyttäjien antama palaute

Joissakin Palveluissa voi olla käyttäjille annettu mahdollisuus antaa palautetta yrityksistä, yhteisöistä, niiden tuotteista tai niiden palveluista. Palveluntarjoaja tarjoaa kyseisen palautteen osalta käyttäjille ainoastaan teknisen alustan palautteen antamiselle. Palveluntarjoaja ei muokkaa eikä valikoi käyttäjien viestejä. Käyttäjät itse vastaavat siitä, ettei heidän antama palaute ole lain eikä hyvien tapojen vastaista. Palveluntarjoajalla on oikeus, mutta ei velvollisuutta, poistaa käyttäjän antama palaute. Lisäksi aineistoa voidaan julkaista ja siitä voi tulla palautetta muissa palveluissa, jotka ovat Palveluntarjoajan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella.

15. Immateriaalioikeudet

Kaikki oikeudet mukaan lukien kaikki immateriaalioikeudet Palveluntarjoajan tarjoamaan Palveluun sekä siihen sisältyvään tai liittyvään aineistoon kuuluvat Palveluntarjoajalle tai kolmannelle osapuolelle. Asiakkaalle ei näissä yleisissä ehdoissa myönnetä nimenomaisesti mainittujen rajoitettujen käyttöoikeuksien lisäksi mitään muita oikeuksia Palveluntarjoajan Palveluun, aineistoon tai näihin liittyviin immateriaalioikeuksiin. Palveluntarjoajan Palvelusta tai sen sisältämästä aineistosta ei saa poistaa tai muuttaa tekijänoikeusmerkintöjä tai merkintöjä omistusoikeudesta tai muista immateriaalioikeuksista. Palveluntarjoaja vastaa siitä, ettei sen tarjoama Palvelu loukkaa Suomessa Sopimuksen solmimishetkellä voimassa olevia immateriaalioikeuksia. Jos Palveluntarjoaja perustellusti katsoo, että Palvelu tai sen osa loukkaa kolmannen osapuolen immateriaalioikeuksia, Palveluntarjoajalla on oikeus kustannuksellaan ja valintansa mukaan joko (a) hankkia Asiakkaalle oikeus jatkaa Palvelun käyttämistä, tai (b) muuttaa Palvelua siten, että oikeudenloukkaus lakkaa. Jos kumpikaan vaihtoehdoista ei ole mahdollista Palveluntarjoajalle kohtuullisin ehdoin, Palveluntarjoajalla on oikeus irtisanoa Sopimus päättymään välittömästi. Tässä tilanteessa Palveluntarjoaja palauttaa asiakkaalle sen osuuden Palvelumaksuista, jotka Asiakas on maksanut etukäteen sopimuksen tästä syystä tapahtuvan päättymisen jälkeiseltä ajalta. Palveluntarjoaja ei vastaa Asiakkaalle kolmansien osapuolten immateriaalioikeuksien loukkauksista, jotka aiheutuvat siitä, että Palvelua on muutettu tai käytetty tarkoitukseen, johon sitä ei ole suunniteltu tai hyväksytty taikka siitä, että Palvelua käytetään yhdessä kolmannen osapuolen toimittaman tai Asiakkaan tuottaman tuotteen tai Palvelun kanssa tai vastoin Palveluntarjoajan antamia ohjeita tai voimassa olevan lainsäädännön vastaisesti.

16. Vastuu virheistä ja vahinkojen korvaaminen

Palveluntarjoaja ei takaa Palvelujen virheettömyyttä. Palveluntarjoaja ei vastaa Palvelussa tai sen sisältämässä Aineistossa olevien mahdollisten virheiden tai puutteiden aiheuttamista vahingoista. Palveluntarjoaja ei vastaa Palvelun mahdollisesti sisältämien viestien tai aineiston tuhoutumisesta, katoamisesta tai muuttumisesta ja tästä aiheutuneesta vahingosta tai kuluista. Palveluntarjoajan vastuu Palvelun virheestä rajoittuu Palveluntarjoajan vastuulla olevan virheellisen palvelun tai tiedon korjaamiseen tai uudelleen suorittamiseen. Palveluntarjoaja ei korvaa Asiakkaalle aiheutuneita välillisiä tai epäsuoria vahinkoja eikä vahinkoja, joita Palveluntarjoaja ei voinut kohtuudella ennakoida. Palveluntarjoaja ei myöskään korvaa Asiakkaan tai kolmannen osapuolen vastuulla olevista seikoista johtuvia vahinkoja eikä Palveluntarjoajasta riippumattomista syistä aiheutuneita vahinkoja. Palveluntarjoajalla ei ole korvausvelvollisuutta Palvelun tuottamisen tilapäisistä keskeytymisistä aiheutuneista vahingoista. Palveluntarjoajan kokonaisvastuu Asiakkaalle aiheutuneista vahingoista on rajoitettu Asiakkaan Sopimuksen perusteella kaikissa tapauksissa aina enintään 1 000 euroon. Vahingonkorvausta on vaadittava Palveluntarjoajalta yhden kuukauden kuluessa siitä, kun vahingonkorvauksen perusteena oleva virhe havaittiin tai se olisi pitänyt havaita.

17. Tietosuoja

Ellei tuote- tai palvelukuvauksessa ole toisin sovittu, Asiakas toimii sivustoillansa käsiteltävien henkilötietojen suhteen henkilötietolain mukaisena rekisterinpitäjänä ja valtuuttaa Palveluntarjoajan käsittelemään henkilötietoja Asiakkaan lukuun Palvelun edellyttämässä laajuudessa. Asiakas vastaa sitä, että sillä on kaikki tarvittavat oikeudet ja suostumukset tietojen (sisältäen henkilötiedot) ja/tai viestien käsittelyyn ja luovuttamiseen Palveluntarjoajalle, riippumatta siitä käsitteleekö tietoja ja/tai viestejä Asiakas itse ja/tai Palveluntarjoaja. Osapuolten velvollisuus on huolehtia siitä, että he noudattavat voimassa olevaa lainsäädäntöä henkilötietoja käsitellessään. Palveluntarjoajalla on oikeus, mutta ei velvollisuutta julkaista yleisiä ohjeita koskien henkilötietojen käsittelyä, joita Asiakas sitoutuu noudattamaan. Palveluntarjoajan tietosuojakäytännöt on kuvattu tarkemmin Hablandon tietosuojaselosteessa.

17.1. Evästeet

Joissakin Palveluissa Asiakas kerää anonyymiä tietoa palveluidensa, asiakkaidensa ja muiden verkkosivustoillaan vierailevien kävijöiden palvelujen käytöstä Palveluntarjoajan tarjoaman Palvelun avulla. Tietoa kerätään Asiakkaan verkkosivustoilla vierailevista selaimista evästeiden (cookies) avulla. Asiakas on velvollinen antamaan asiakkailleen ja muille Asiakkaan verkkosivustoilla vieraileville kävijöille ymmärrettävät ja kattavat tiedot Palvelun avulla kerättävien evästeiden ja muiden palvelun käyttöä kuvaavien tietojen tallentamisen tai käytön tarkoituksesta sekä saatava tähän lainsäädännön edellyttämä käyttäjän suostumus. Asiakas vastaa verkkopalvelun omistajana siitä, että se käyttää evästeiden ja muiden palvelun käyttöä kuvaavia tietoja lainsäädännön edellyttämällä tavalla eikä rajoita käyttäjien yksityisyyden suojaa enempää kuin on välttämätöntä. Asiakas antaa tällä sopimuksella Palveluntarjoajalle oikeuden kerätä ja käsitellä anonyymia, tilastotason tietoa Palveluntarjoajan palveluiden käytöstä. Asiakas on vastuussa siitä, että ko. tieto ei sisällä liikesalaisuuksia, salassa pidettäviä tietoja tai henkilötietoja.

18. Henkilötietojen käsittely

Erillisessä näihin sopimusehtoihin sisältyvässä Sopimuksessa sovitaan Palveluntarjoajan ja Asiakkaan välisistä velvoitteista koskien henkilötietojen käsittelyä. Sopimusta sovelletaan tietosuojalainsäädännön mukaan niissä tapauksissa kun Asiakas on rekisterinpitäjä ja Palveluntarjoaja on käsittelijä.

19. Ylivoimainen este

Osapuoli vapautuu velvoitteestaan ja vahingonkorvausvelvollisuudestaan, jos sopimusvelvoitteen rikkominen johtuu ylivoimaisesta esteestä. Ylivoimaisena esteenä pidetään seikkaa, joka tapahtuu sopimuksen solmimisen jälkeen, jota osapuolten ei ole ollut syytä ottaa huomioon sopimusta tehtäessä ja joka estää tai viivästyttää sopimusvelvoitteiden täyttämistä tai tekee ne kohtuuttoman vaikeiksi, eikä sen estävää vaikutusta voida poistaa ilman kohtuutonta ajanhukkaa. Tällainen tapahtuma voi olla esimerkiksi lakko, sota, kapina, sisäinen levottomuus, viranomaisten suorittama pakko-otto julkiseen tarpeeseen, tuonti- tai vientikielto, luonnonmullistus, yleisen liikenteen, yleisen tietoliikenteen tai energianjakelun keskeytys, työselkkaus tai tulipalo tai kolmannelta osapuolelta hankittujen tai kolmannen osapuolen hallussa olevien teleyhteyksien tai laitteiden viallisuus tai viivästyminen taikka muu vaikutuksiltaan yhtä merkittävä ja epätavallinen osapuolista riippumaton syy. Osapuolen, joka haluaa vedota ylivoimaiseen esteeseen, tulee viipymättä esteen ilmaantumisesta ilmoittaa toiselle osapuolelle kirjallisesti sopimusvelvoitteen täyttämisen siirtymisestä samoin kuin sen päättymisestä.

20. Muut ehdot

20.1. Salassapitovelvollisuus

Asiakas sitoutuu pitämään luottamuksellisena Palveluntarjoajalta saamansa luottamukselliset tiedot. Palveluntarjoaja pidättää kaikki oikeudet luovutettuihin tietoihin eikä Asiakkaalla ole oikeutta ilman erillistä kirjallista sopimusta niiden hyödyntämiseen muutoin kuin sopimuksen mukaisen toiminnan yhteydessä. Tämä salassapitoehto on voimassa sopimuksen päättymisen jälkeenkin.

20.2. Referenssioikeus

Palveluntarjoajalla on oikeus käyttää Asiakkaan toiminimeä ja logoa referenssinä myynninedistämistarkoituksessa myös Sopimuksen päättymisen jälkeen, ellei Asiakas tätä erikseen kiellä.

20.3. Ilmoitukset

Ellei näistä yleisistä ehdoista muuta johdu, osapuolten tulee lähettää sopimukseen liittyvät ilmoitukset kirjallisesti toisen osapuolen sopimuksessa ilmoittamaan osoitteeseen tai sähköpostiosoitteeseen. Ilmoitusten katsotaan tulleen toisen osapuolen tietoon seitsemäntenä arkipäivänä niiden lähettämisestä.

20.4. Sovellettava laki ja riitojen ratkaiseminen

Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Sopimuksesta johtuvat tai siihen liittyvät erimielisyydet pyritään ensisijassa ratkaisemaan sopijapuolten välisin neuvotteluin. Mikäli tämä ei johda osapuolia tyydyttävään lopputulokseen ratkaistaan erimielisyydet Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa.

20.5. Sopimusehtojen voimassaolo

Nämä Yleiset Ehdot on päivitetty 26.9.2023. Palveluntarjoaja pidättää oikeuden muuttaa näitä Yleisiä Ehtoja sekä tuote- tai palvelukuvauksessa mainittuja palvelukohtaisia erityisehtoja sopimuskauden aikana. Asiakkaalle ilmoitetaan muutoksista kohtuullisessa ajassa ennen niiden voimaantuloa Palveluntarjoajan verkkosivuilla tai muutoin asiakastiedottein. Mikäli muutos vaikuttaa olennaisella tavalla Asiakkaan velvollisuuksiin, Asiakkaan tulee kolmenkymmenen päivän kuluessa muutoksen julkistamisesta ilmoittaa Palveluntarjoajalle, ettei hän hyväksy muutosta ja irtisanoa Palvelua koskeva Sopimus päättymään kuukauden irtisanomisajalla, tai muutoin Asiakkaan katsotaan hyväksyneen muutoksen.